واکنش نرگس آبیار از تخریب تنها باغ شهر یزد /در بافت های واقعی فیلم بسازیم
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۰۰۸۴
نرگس آبیار کارگردان سینما با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به از بین رفتن بافت تاریخی شهر شاهدیه و روستای ابرندآباد در استان یزد واکنش نشان داد.
نرگس آبیار که تازهترین فیلم او با نام «شبی که ماه کامل شد» در سینما به نمایش درآمده است از ویرانی خانههای تاریخی در شهر شاهدیه که تنها باغ شهر در استان یزد به شمار میآید، خبر داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نرگس آبیار توضیحات بیشتری درباره مشاهدات خود از ویرانی بافت قدیمی شهر یزد داده است. وی داستان سفر خود به یزد را که به تازگی رفته است، روایت کرد و گفت: برای اکران مردمی فیلم «شبی که ماه کامل شد» به شهر بافق در استان یزد دعوت شدم و موقعیتی پیش آمد و توانستم از معدن آهن بافق که در نوع خود کمنظیر است به عنوان یک لوکیشن بازدید کنم و پس از آن هم به شهر شاهدیه و ابرندآباد که دیارِ اجدادیام است رفتم و با صحنههایی از ویرانی شهر مواجهه شدم. شهری که قدمت هزار و چندساله دارد و تنها باغ شهر یزد است و روزگاری پر از باغهای انار بوده و خانههایی قدیمی با معماری ویژهای دارد.
وی ادامه داد: خانههای شهر شاهدیه و روستای ابرندآباد به صورت طبقاتی و بر روی تَل ساخته میشود و چنین بافتی در دل کویر منحصر به فرد بوده است و برای اینکه آب قنات به باغهای انار برسد زمینهای باغ های انار را به صورت گودال میکندند و کاشت درختان انار انجام میشد و روی خاکهایی که این زمینها کنده شده بود خانهها ساخته میشد و همین نوع بافت زیبا و منحصربفردی به آن منطقه کویری کشور میداد و حال اینکه به این زیبایی، قدمت تاریخی را هم اضافه کنید. ولی متاسفانه به دلیل سهلانگاریها و اشتباهات جبران ناپذیر شهرداری در چند سال اخیر (مثل احداث خیابانهای پهن، پارکینگ، سرویس بهداشتی در وسط بافت تاریخی) بافت تاریخی این شهر در حال نابودی است.
آبیار با اشاره به استفاده از این خانهها با بافتهای قدیمی به عنوان لوکیشن در فیلم «نفس» گفت: در بخشهایی از فیلم «نفس» سکانسی وجود دارد که تنهایی بهار با پیلههای ابریشم را نشان داده میشود که آن لوکیشن در همین فضا فیلمبرداری شده است.
کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» افزود: ولی متاسفانه باید بگویم که از این بافت قدیمی فقط چند تپه باقی مانده است. در شهر شاهدیه و ابرندآباد خانهها و حسینیههای ۷۰۰ساله مثل حسینیه «غفور» و «کلک» وجود داشته که همه آنها خراب شده و جای آن سولههای بزرگ ساخته شده که فقط سالی یکبار از آن استفاده میشود.
نرگس آبیار تاکید کرد: متاسفانه بخشی از هویت شهر تاریخی یزد در حال از بین رفتن است و شاهد هستیم که خانهها و یا فضاهایی به شکل نماهای رُم باستان یا حداقل کاریکاتوری آن ساخته شده که متاسفانه جایگزین معماری باستانی و ایرانی شهر یزد شده و این مساله در شهر شاهدیه مشهودتر است و شهرداری بیتوجه و بیاهمیت به این ساخت و سازها است. تاسفبارتر اینکه شبانه آب زیر خانههای قدیمی ریخته میشود تا نشست کند و کار را بر ویرانگران آسان شود و شهرداری و میراث فرهنگی سکوت کرده است.
وی افزود: ضمن اینکه ارزش اقتصادی زمین در این منطقه، نسبت به باغ افزایش پیدا کرده است و فاجعه آن است که از روی عمد به باغها آبرسانی نمیشود تا خشک شود و اینگونه است که باغها دستخوش نابودی و ساخت و سازها به دلیل سودهای کوتاه مدت میشود و به نوعی شاهد اتفاقی زیست محیطی در این منطقه هستیم. این اتفاق در حالی رخ داده که شهر یزد به تازگی در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت شده است. در سال ۸۶ در این منطقه مستندی می ساختم که به گفته همکارانم در آن پروژه این منطقه قابلیت تبدیل شدن به شهرک سینمایی برای آثار تاریخی را داشت اما در حال حاضر از این زیبایی بصری بخش کوچکی باقی مانده است.
نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما در پایان صحبتهای خود در پاسخ به این سئوال که سینما چه کمکی به حفظ میراث معنوی شهرهای تاریخی میکند، گفت: به جای ساختن دکورهای عظیم برای ساخت فیلمهایی که در فضاهای تاریخی میگذرد بهتر است در بافتهای واقعی فیلم بسازیم و بخشی از پول تولید که قرار است صرف ساخت دکور شود را صرف ترمیم بافتهای قدیمی و تاریخی در نقاط مختلف کشور بکنیم. بعد از گذشت سالها وقتی فیلم «باد صبا» را میبینیم شاهد یک سند تاریخی از خود هستیم. بنابراین سینما در جهت ثبت و ماندگار کردن فرهنگ و هویت ما ایرانیان موثر بوده است و سینماگران با ساخت فیلم در فضاهای واقعی و تاریخی میتوانند سفیران خوبی در جهت آگاهی بخشی عمومی برای تاریخ و هویت ایرانیان باشند و صدای تمدن ایران عزیز را به گوش دنیا برسانند./خبرآنلاین
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۰۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمادگی صندوق احیاء و بهرهبرداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
بهگزارش جام جم آنلاین از گرگان ، شهاب طلایی شکری در سفر به استان گلستان در نشست هماندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر گرگان که بهمناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک روز ملی شوراهای اسلامی به پیشکسوتان و اعضای شوراهای اسلامی شهر گرگان، گفت: شهر تاریخی استرآباد(گرگان) یکی از بافتهای تاریخی فاخر در سطح ملی و درواقع هویت شهر گرگان است.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایعدستی و فرش دستباف و احیاء و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور بیان کرد: بیش از 90 سال از ثبت ملی بافت تاریخی گرگان بهعنوان نخستین بافت تاریخی ثبت ملی شده کشور، میگذرد اما به نسبت عمر این ثبت، اقدامات شایسته در راه احیا این اثر ملی فاخر صورت نگرفته است.
او تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ و احیا شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به نسبت سایر بافتهای ارزشمند و تاریخی کشور بههیچوجه قابل قیاس نیست و نیاز است تا مدیریت شهری گرگان در این راستا همت ویژه داشته باشند.
طلایی شکری گفت: باید همافزایی و مشارکت بین دستگاهی در احیا شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به وجود بیاید که متأسفانه امروز شاهد این همافزایی در حد قابلقبول برای احیا این اثر ارزشمند نیستیم.
او در ادامه خاطرنشان کرد: صندوق احیاء و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کارگزار واگذاری بناهای تاریخی به سرمایهگذاران و شهرداریها است؛ آمادگی داریم با شهرداری گرگان قرارداد و یا تفاهمنامهای در راستای همکاریهای بیشتر منعقد کنیم.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایعدستی و فرش دستباف و احیاء و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور تأکید کرد: یکی از پتانسیلهایی که صندوق توسعه صنایعدستی و فرش دستباف و احیاء و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور برای احیا و مرمت بناهای تاریخی از آن بهره برده است، ظرفیت بخش خصوصی است و حال با توجه به تأکید شعار سال بر مشارکت مردم میبایست از بخش خصوصی در راستای حفظ و احیا شهر تاریخی استرآباد بیشازپیش بهره برد.
او همچنین گفت: تا زمانی که همتی از جوامع محلی و مقامات شهری ازجمله شهرداری و شورای اسلامی شهر برای حفظ و احیا شهر تاریخی استرآباد مشاهده نگردد مطمئن باشید شاهد کمکهای ملی از سوی دولت نخواهیم بود.
طلایی شکری یادآور شد: شهرداریها بر اساس دستورالعمل ارسالی از سوی وزیر محترم کشور مکلفاند نسبت بهروزرسانی بستههای حمایتی و همچنین تسهیل قوانین حمایتی در حوزه استفاده از ظرفیت سرمایهگذاران بخش خصوصی حمایت جدی کنند.
او گفت: پرداخت تسهیلات یکی از اصلیترین حمایتهای صندوق توسعه صنایعدستی و فرش دستباف و احیاء و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور از سرمایهگذاران بخش خصوصی در این حوزه است.
ضرورت برنامهریزی مدون برای احیا شهر تاریخی استرآباد
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان گلستان نیز در این نشست ضمن تبریک روز ملی شوراهای اسلامی به پیشکسوتان و اعضای شوراهای اسلامی شهر گرگان، گفت: در حوزه حفظ و احیا شهر تاریخی استرآباد(گرگان) باید بر اساس برنامهریزی مدون و بهصورت فاز به فاز پیش رویم و نمیتوانیم همه اقدامات موردنیاز برای احیا این اثر تاریخی ارزشمند را تجمیعی و بهصورت همزمان پیش ببریم.
محمدجواد ساوری خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی ما حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی است؛ باید با تهیه بستههای حمایتی، مشوق حضور سرمایهگذاران باشیم و بستر امن آنان را برای ورود به این بخش مهیا کنیم.
نشست هماندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر گرگان بهمناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی با حضور محمدجواد ساوری مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان، اسماعیل نادری فرماندار شهرستان گرگان، سیدمحمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان، اعضای ادوار گذشته و دوره ششم شورای اسلامی شهر گرگان و جمعی دیگر از مسئولان در گرگان برگزار شد.
در پایان این نشست هماندیشی، تقدیر از اعضای شورای اسلامی ادوار گذشته شهر گرگان بهمناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی تقدیر شد.